(kirja-arvostelu julkaistu HS 6.6.2012 C3)
Pitäisikö asekaappeihin vaatia alkolukko? Miten voitaisiin lisätä välittämisen kulttuuria ja kahlita nuorten miesten silmitöntä väkivaltaa? Tulisiko eutanasia sallia? Olisiko vanhempien koulutustasoon perustuva positiivinen syrjintä oikein, kun koulujen rahoituksesta päätetään? Miten taataan laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelujen kaikille? Voiko valtio pakottaa kuntia liittymään yhteen?
Suomessa olisi viime viikkoina ollut kysyntää Michael J. Sandelin kaltaiselle selkokieliselle julkkisfilosofille.
Sandel on tullut tunnetuksi englanninkielisessä maailmassa vuosikymmeniä pyörineen oikeudenmukaisuutta käsittelevän luentosarjan ja siitä kummunneiden televisio- ja radiosarjojen myötä.
Harwardin yliopiston poliittisen filosofian professorin nyt suomennettu Oikeudenmukaisuus on sekä yliopisto-oppikirjaksi kelpaava perusesitys moraalifilosofiasta että yleistajuinen kirja, joka tarkastelee ajankohtaisia poliittisia kysymyksiä prostituutiosta kantasolututkimukseen ja samaa sukupuolta olevien oikeuteen solmia avioliitto.
Lukijat haastetaan ulos omista poteroistaan pohtimaan, mitä he eri kysymyksistä ajattelevat ja miksi.
Sandelin teoksen keskuskysymys on oikeudenmukaisuus – mikä on oikein ja miten oikeudenmukaisuus perustellaan. Oikeudenmukaisuutta lähestytään vapauden, hyvinvoinnin maksimoinnin ja hyvän elämän tavoitteen näkökulmista.
Sandelin kirjan perusvire rakentuu ajatukseen siitä, että poliittinen filosofia ja siihen liittyvä moraalinen pohdinta ei tapahdu umpiossa, vaan ”sidoksissa maailman melskeeseen”. Esimerkkejä filosofisen pohdinnan tueksi listataankin niin munuaiskaupasta, kannibalismista kuin Clintonin Lewinsky-oikeudenkäynnistä.
Kirja kehittyy tarinaksi, jossa kertoja – professori Sandel – johdattelee lukijaa tuttujen filosofien kanssa läpi nyky-ihmisen oikeustajua koettelevien kysymyksien ja esimerkkien. Onko positiivinen diskriminaatio opiskelijavalinnoissa oikein, kun kriteerinä on rotu? Voiko johtajien palkankorostuksia perustella, jos ne eivät johda kaikkien hyvinvoinnin lisääntymiseen?
Sandel kiinnittää lukijan huomion siihen, että sen paremmin kantilainen ihmisyyden kunnioittaminen kuin reiluista lähtökohdista ponnistava tasa-arvon vaatimus, joka yhdistetään ennen kaikkea filosofi John Rawlsiin, eivät selitä, miksi pelastamme ensin lapsemme ja miksi tunnemme solidaarisuutta esimerkiksi maanmiehiämme ja –naisiamme kohtaan.
Siksi Sandelin mielestä täytyy tunnistaa yhteisön ja yhteisöllisen moraalin merkitys, kun pohditaan oikeudenmukaisen yhteiskunnan edellytyksiä. Yhteisön ulkopuolisiin ei sovelleta yhteisön sisäisiä moraalisääntöjä.
”Painiskeltuani esittämieni filosofisten pohdiskelujen parissa ja nähtyäni, minkälaisen muodon nämä näkemykset saavat yhteiskunnallisessa elämässä, en usko, että valinnanvapaus – edes valinnanvapaus reiluissa olosuhteissa – on riittävä perusta oikeudenmukaiselle yhteiskunnalle” Sandel kiteyttää.
Jaan Sandelin huolen siitä, että syvällinen moraalinen pohdinta on tupannut katoamaan poliittisista keskusteluista.
Sandel esittää, että suvaitsevaisuuteen ja liberaaliuteen nojaavat keskustelijat hukkaavat moraaliset pohdinnat pyrkiessään olemaan neutraaleja uskontoja ja arvopohjia kohtaan. Tätä voi havainnollistaa Suomen eduskunnan avulla. Monet ”vaikeat asiat” käsitellään omantunnon kysymyksinä ja siirretään näin poliittisen väittelyn ulkopuolelle.
Sandelin ajattelun mukaan tällä menettelyllä hukataan mahdollisuus rakentaa vahvempaa keskinäistä kunnioitusta ja ymmärrystä eri tavalla ajattelevien välille. Sen sijaan kaikki pysyvät valmiiksi lukituissa kannoissa, jotka ovat joko ”vääriä” tai ”oikeita”. Ajattelu ei kehity ja meininki on kuin juoksuhaudassa.
Kirjan viimeisillä sivuilla Sandel pohtii ponnekkaasti amerikkalaisen yhteiskunnan jakaantumisen ongelmia.
Ratkaisuna Sandel esittää – pohjoismaalaiselle tutunkuuloisesti – satsauksia julkisiin palveluihin, kouluihin ja kirjastoihin, jotta yhteinen julkinen elämä palaisi ja pitäisi pintansa.
Mietitäänpä tässä Suomea. Viime vuosikymmeniä on merkannut ihmisten elinpiirien eriytyminen niin varallisuuden kuin esimerkiksi koulutusalan ja asuinpaikan perusteella. Yhtenäiskulttuurin voima on vähentynyt, vaikka ihmisten tai ihmisryhmien väliset erot eivät amerikkalaisesta näkökulmasta katsottuna olekaan kovin hälyttäviä.
Samalla meillä on parhaillaan menossa monia hankkeita, joiden perimmäinen mieli on yhteiskunnallisen eheyden vaaliminen: Asuntopolitiikan tavoitteena on lisätä kohtuuhintaisia asuntoja asuntopulan riivaamille kaupunkiseuduille. Kuntauudistuksen ydin on kansalaisten yhdenvertaisten palvelujen turvaamisessa. Koulutuspolitiikassa on linjattu tavoitteeksi muun muassa koulutuksen periytyvyyden vähentäminen. Syrjäytymisen estäminen ja hoito on hallitusohjelman ytimessä.
Sandel sanoisi tähän, että teemme oikein. ”Moraalisen osallistumisen politiikka ei ole ainoastaan inspiroivampi ihanne kuin välttelyn politiikka. Se on myös lupaavampi perusta oikeudenmukaiselle yhteiskunnalle.”
4 Comments on "Miten tehdä oikein?"
Arto Laukkanen
7.6.2012Ellen väärin muista Platonin mukaan oikeudenmukaisuus on suurin hyve koska se pitää sisällään kaikki muut hyveet. En muista enää tuliko siinä jotain sisällöllistä mutta tällainen on Platonin muodollinen määritelmä oikeudenmukaisuuden olemuksesta.
kody pocztowe lublin gliniana
17.4.2013Whats up same fine website!! Man .. Excellent .. Superb .. I'll bookmark your web position and obtain the feeds additionally...I am cheerful to find numerous beneficial information here inside the situate in the lead, we'd comparable flesh out additional strategies in this regard, show appreciation you for sharing. . . . . .
filmy obyczajowe 2010 chomikuj.pl
25.4.2013hey there and thank you for your info – I have definitely picked up anything new from right here. I did however expertise several technical issues using this web site, since I experienced to reload the web site lots of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I'm complaining, but slow loading instances times will often affect your placement in google and can damage your high-quality score if advertising and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my e-mail and can look out for much more of your respective fascinating content. Make sure you update this again very soon..
najwiekszy polski sennik
30.5.2013Fantastic supplies from you, man. Ive learn your stuff to the front of and youre merely as thriving amazing. I benefit from what youve got decent here, respect what youre stating and the way you utter it. You compose it entertaining and you even now handle to avoid be it shrewd. I cant hold your fire to get from beginning to end added beginning you. That is truly an incredible weblog.