“Eduskunta-näytelmä oli ravisuttava ja yhteiskunnallista raivoa nostattava kokemus” kirjoitti ystäväni. Jaan tunteen. Samansuuntaista olen kuullut monelta. Oma välitön reaktioni ennakkonäytöksen jälkeen oli, että jos puoletkin on totta niin huh huh.
Susanna Kuparisen työryhmän Ryhmäteatterissa pyörivä esitys perustuu eduskunnan pöytäkirjoihin, virkamiesten, poliisien ja “syväkurkkujen” haastatteluihin ja esimerkiksi Osmo Soininvaaran kirjaan, jonka pohjalta käsitellään syksyllä hyväksytty “Lex Soininvaara” ja ihmetellään epäonnistunutta perusturvauudistusta.
Eduskunnan toinen puoliaika on omistettu korruptiolle ja harmaalle taloudelle. Unohtumattomin kohtaus lienee Pekka Korpisen hahmon johdolla käytävät kalvosulkeiset hallintarekisterilaista.
Jos lain nimestä tuli EVVK-reaktio niin ymmärrän. Mutta vetoan ihmiset tässä teihin: hallintarekisterilaki ei saa olla EVVK-asia, vaan vielä vaalien loppumetreillä se pitää nostaa keskusteluun. Vetoan myös, että kestätte: tama blogikirjoitus on pitkä samaan tapaan kuin Eduskunta-esitys. Asia on niin monimutkainen.
Mistä siis on kysymys?
Hallintarekisterilaki on esitelty erinomaisesti Voima-lehden jutussa täällä. Käytännössä hallintarekisteri mahdollistaa pahimmillaan pörssisijoitusten kasvottomuuden ja veronkierron. Nykyisellään Suomessa hallintarekisteri on käytössä ulkomaisille sijoittajille. Suomalaisila sijoittajilla pitää olla arvo-osuustili, jonka kautta omistustiedot välittyvät esimerkiksi verottajalle.
Helmikuussa valtiovarainministeriöstä valmistui lakipaketti, jonka osana hallintarekisteri ulotettaisiin myös suomalaisiin sijoittajiin. Lakipaketti tullee seuraavan eduskunnan käsittelyyn. Merkittävin ero arvo-osuustileihin on se, että osakkeiden todellista omistajaa ei merkitä mihinkään.
Lakiesitystä on vaikea käsittää. Viime vuodet on paasattu finanssikriisin opetuksista. On vannottu julkisuuden ja siihen liittyvän avoimuuden nimiin ja vaadittu ponnekkaasti harmaan talouden kitkemistä.
Hankintarekisterilaki tuntuu lyövän näitä pyrkimyksiä kasvoille.
Ensin avoimuudesta. Hallintarekisteri kaikille mahdollistaisi sen, että esimerkiksi poliitikot tai merkittävät talousvaikuttajat voisivat omistaa yhtiöitä ilman minkäänlaista julkista kontrollia. Viranomaiset voisivat löytää tiedot omistuksista tai voitoista vain, jos tietäisivät mitä etsiä. Ja silloinkin vain, jos tekijä on tehnyt ostonsa omalla nimellään tai sellaisen tahon kautta, joka paljastaa hänen nimensä. Julkisuus menetettäisiin. Voima-lehden haastattelussa pitkän linjan taloustoimittaja Tuomo Pietiläinen pitää juuri tätä suurena ongelmana.
Entä verotus? Jo nyt merkittävä määrä verotuloja jää Suomelta saamatta hallintarekisterin vuoksi. Harmaan talouden torjunnassa mittavan uran tehnyt Markku Hirvonen laskee selvityksessä “Suomen kansainvälistyvä harmaa talous” Suomen menettäneen 195 miljoonaa euroa vuonna 2008 sellaisia verotuloja, joita suomalaisten sijoittajien olisi pitänyt maksaa Suomeen. Lisäksi tulevat 300-600 miljoonaa euroa rajallisesti verovelvollisten sijoitusveroja, jotka olisi tullut saada verolle Suomeen. Summat ovat siis valtavia: vertailuna mainittakoon, että vuoden 2011 budjetissa esimerkiksi opiskelijoiden opintorahan ja asumislisän menot olivat kokonaisuudessaan samaa suuruusluokkaa.
Verotuksen suhteen Suomi on sitä paitsi jo tällä hetkellä verraten lepsu. Annamme osinkojen valua moniin maihin ilman veroja ja oletetamme, että osinkojen saaja maksaa verot kotimaassaan. Moni vaan jättää maksamatta. Tähän olisi olemassa ratkaisu. Monessa Euroopan maassa toimitaan niin, että peritään verraten korkea vero ulkomaiselta osingonsaajalta. Verosta voi sitten pyytää helpotusta, kun todistaa asuinmaansa.
Valtiovarainministeriön esittämää hanketta perustellaan kustannussäästöillä. Omien talousosaaja-lähteideni mukaan niitä voisi tulla, mutta selkeitä laskelmia ei esimerkiksi lehtijutuissa ole esitetty. Jyrki Katainen myös vakuutti tällä viikolla Helsingin Sanomain tentissä, että viranomaisten pitää päästä tietoihin käsiksi. Ilman julkista rekisteriä pörssirikosten penkominen on kuitenkin neulan etsimistä heinäsuovasta.
Totta on, että monessa Euroopan maassa on hallintarekisterikäytäntö. Mutta jos se tulisi, pitäisi tehdä paljon muita tiukennuksia ja varmistaa viranomaisille riittävät resurssit. Näitä tiukennuksia ei VM:n lakipaketin yhteydessä käsittääkseni ole esitetty.
Voi myös kysyä, eikö Suomen pitäisi olla etulinjassa vaatimassa muutoksia Euroopan ja mailman tasolla. Suomen ja Euroopan sosiaalidemokraateilla on tässä tärkeä rooli: finanssikriisi osoitti muutospaineet ja uudistustarpeet järjestelmätasolla. Tällaisia muutoksia tarkoitetaan, kun puhutaan “finanssiarkkitehtuurin uudistamisesta”. Tällä hetkellä kovin oikeistovetoisessa EU:ssa se vain on vaikeaa.
*****
Harmaa talous on kokonaisuudessaan laaja vyyhti asioita. Se on saanut luvattoman vähän media-aikaa vaalitenteissä. Ylellä on mahdollisuus parantaa asiaa tänään.
Harmaan talouden osalta puhutaan miljardien menetyksistä julkisessa taloudessa. Siksi harmaan talouden torjunnan täytyy kuulua keskeisiin talouspolitiikan tavoitteisiin, kun Suomen taloutta laitetaan kuntoon neljän vuoden supervelkaantumisen jälkeen.
Muistutetaan tässä, että neljä vuotta sitten puhuttiin kolmen miljardin jakovarasta. Valtiontalous oli siis 3 miljardia plussalla. Nyt puhutaan kahdeksan miljardin miinuksesta. Vastuullisen valtiovarainministeri Kataisen johdolla tapahtunut muutos on siis -11 miljardia. Sitä ei kerta kaikkiaan pelkkä maailmantalouden kriisi selitä, vaan kyse on politiikasta. Tehdyistä verohelpotuksista ja menetetyistä verotuloista.
Ja mitäkö ovat keinot harmaan talouden torjunnassa? Niitä on monia. Edellä käsitelty avoimuus ja julkisuus ovat tietenkin avainasemassa. Puolueita erotteleva keino on myös ammattiliittojen ja muiden yhteisöjen kanneoikeus. Jos se hyväksytään, liitto voisi ajaa yksittäisen työntekijän asiaa. Jyrki Katainen kertoi taannoin palkansaajapaneelissa vastustavansa lakia, koska “oikeusvaltio on hänelle pyhä ja siihen kuuluu, että jokainen yksilö voi puolustaa itseään”.
Näin. Ehdotan Kataisen repliikkiä Eduskunta.2 -esitykseen.
8 Comments on "Tämä ei saa olla EVVK: harmaa talous, Eduskunta ja hallintarekisterilaki"
Minna Ahola
14.4.2011Iloiset Veronmaksajat tervehtii ilolla tutkijatohtori Torstin kykyä kirjoittaa auki monimutkaisetkin veroasiat. :) Ja olet niin oikeassa tässä. Nykyhallituksen valitsema ja harjoittama politiikka on ollut järjetöntä ja sama meno jatkuu, jos emme muuta suuntaa äänestämällä fiksusti.
Markku Valtanen
14.4.2011Jokaisen kansalaisen soisi näkevän Eduskunta-näytelmän ja jokaisen äänestäjän lukevan Pilvin kirjoituksen. Finanssimarkkinoita täytyy koskea samat reilun pelin säännöt, kuin muutakin yhteiskuntaa. Siksi pääomien omistuksen ja siitä koituvien voittojen on oltava läpinäkyviä!
Raija Latva-Karjanmaa
15.4.2011Loistavaa, kiitos Pilvi. Etenkin nämä kaksi kohtaa laitan levitykseen, siinä uskomattomat summat paljastuvat! LAINAUS, jota aion levittää:
EVVK? Suomi on hukannut miljardeja harmaaseen talouteen ja rikakiden rikastumiseen kyseenalaisin keinoin" PILVI TORSTI, 110, http://www.pilvitorsti.fi
"Harmaan talouden osalta puhutaan miljardien menetyksistä julkisessa taloudessa. Siksi harmaan talouden torjunnan täytyy kuulua keskeisiin talouspolitiikan tavoitteisiin, kun Suomen taloutta laitetaan kuntoon neljän vuoden supervelkaantumisen jälkeen.
Muistutetaan tässä, että neljä vuotta sitten puhuttiin kolmen miljardin jakovarasta. Valtiontalous oli siis 3 miljardia plussalla. Nyt puhutaan kahdeksan miljardin miinuksesta. Vastuullisen valtiovarainministeri Kataisen johdolla tapahtunut muutos on siis -11 miljardia. Sitä ei kerta kaikkiaan pelkkä maailmantalouden kriisi selitä, vaan kyse on politiikasta. Tehdyistä verohelpotuksista ja menetetyistä verotuloista."
Raija Latva-Karjanmaa
15.4.2011Loistavaa, kiitos Pilvi. Olet nähnyt paljon vaivaa. Etenkin nämä kaksi kohtaa laitan levitykseen, siinä uskomattomat summat paljastuvat! LAINAUS, jota aion levittää:
EVVK? Suomi on hukannut miljardeja harmaaseen talouteen ja rikkaiden rikastumiseen kyseenalaisin keinoin, KATSO PILVI TORSTI, 110, http://www.pilvitorsti.fi
“Harmaan talouden osalta puhutaan miljardien menetyksistä julkisessa taloudessa. Siksi harmaan talouden torjunnan täytyy kuulua keskeisiin talouspolitiikan tavoitteisiin, kun Suomen taloutta laitetaan kuntoon neljän vuoden supervelkaantumisen jälkeen.
Muistutetaan tässä, että neljä vuotta sitten puhuttiin kolmen miljardin jakovarasta. Valtiontalous oli siis 3 miljardia plussalla. Nyt puhutaan kahdeksan miljardin miinuksesta. Vastuullisen valtiovarainministeri Kataisen johdolla tapahtunut muutos on siis -11 miljardia. Sitä ei kerta kaikkiaan pelkkä maailmantalouden kriisi selitä, vaan kyse on politiikasta. Tehdyistä verohelpotuksista ja menetetyistä verotuloista.”
Ritva Kosonen
15.4.2011Ei ollenkaan EVVK. Nähtyäni Ryhmiksen Eduskunta-esityksen silmäni aukenivat ihan uudella tavalla. Hienoa, Pilvi, että kirjoitit asiasta kansantajuisesti.
Ymmärsin näytelmästä, että Ruotsi vaatii ulkomaisia hallintarekistereitä ilmoittamaan sijoitukset ja saa siten verotulonsa. Ymmärsinkö oikein? Jos, niin tässä asiassa kannattaisi oikeasti ottaa oppia Ruotsista.
Joonas Turunen
15.4.2011Torsti on tässä asiassa kyllä nielaissut asian pintapuoliset ja yksipuoliset perustelut siimoineen.
Kuten Pilvi tietää, Nasdaq OMX Helsinki siirtyi keskusvastapuoliselvitykseen. Tämän seurauksena kaupankäynnin kustannukset (suorat selviyskulut) ovat nyt kotimaisille sijoittajille jopa 10-kertaiset hallintarekisterin takaa kauppaa käyviin verrattuna. Kuka hyötyy? Euroclear Finland.
Mitä ajatteleva suomalainen siis tekee? Siirtää omistuksensa ulkomaille. Tähän lainsäädännöllisiä keinoja on monia. Helpoin on ostaa parilla satasella pöytälaatikkofirma ulkomailta. Kun omistukset siirtää tämän osakeyhtiön nimiin, voi suomalainenkin käydä osakekauppaa edullisesti keskusvastapuoliselvityksellä.
Jos osakeyhtiön perustaa sopivaan maahan, voitoista on maksettava veroa vasta siinä vaiheessa, kun voittoja tuloutetaan osakeyhtiöstä.
Tämän vuoksi olisi täysin järjetöntä ylläpitää nykyistä järjestelmää ja patistaa loputkin pääomat Suomesta ulkomaille. Se rampauttaisi suomalaista yrittäjyyttä ja kasvua entisestään.
On parempi tapa avata edullisempi kaupankäynti myös Suomessa toimiville suomalaisille hallintarekisteröinnin kautta. Tämä ei ole ongelmatonta veronkiertomahdollisuuden vuoksi. Se on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se, että pääomat siirretään ulkomaisiin osakeyhtiöihin ja käydään niiden kautta kauppaa.
VM:n vero-osastolla valmistellaan tiukennuksia lakiin, joilla voitaisiin torjua osakekauppaan liittyvää veronkiertoa. Lääkkeet hallintarekisteriin merkittyjen omistajien veronkiertoon täytyy löytää joka tapauksessa.
Ville Kopra
15.4.2011Kyllä tässä on juuri Kokoomus nielaissut taas lobbareiden täkyt yhdeltä istumalta niin että pahaa tekee. Eihän tuota uudistusta pitäisi missään nimessä viedä eteenpäin, ennen kuin veronkiertomahdollisuudet on tukittu. Joonaksen jutut (pääomat karkaavat) kumpuavat samasta rinnakkaistodellisuudesta kuin Kokoomuksen käsitykset tuloverotuksesta: ellei marginaaliveroasteita koko ajan lasketa, ihmiset eivät ottaisi enää paremminpalkattuja töitä vastaan ja alkaisivat laiskotella. Maailma ei vain toimi ihan niin kuin talousteorian oppikirjoissa (luojan kiitos).
Siinä vaiheessa kun Fiva, VM tai Joonas Turunen raportoivat edes suurin piirtein kuinka paljon Suomesta on siirretty ulos osakeomistuksia kalliimpien hoitokulujen takia, mietitään asiaa uudelleen. Toistaiseksi tämä keissi on samaa "pakko tehdä näin, tai rikkaat suuttuu" -satua kuin iso osa porvareiden muistakin politiikkasuosituksista. Avoimuus ja verotulot painavat enemmän kuin hoitokulut.
Sitä paitsi osakesijoittaminen on Suomessa kovassa kasvussa. Eivät ole "10-kertaiset hoitokulut" paljon hidastaneet (ja rahat tähän ovat muuten peräisin suurituloisten tuloveronalennuksista).
Päivi Laitinen
21.9.2011Hyviä juttuja nämä kaikki..suuremman kansan tietoisuuteen vaan pitäis saada