Olympiaterminaalin “Siljat” siirtyvät Katajanokalle ja kaikki Tallinnan liikenne Länsisatamaan. Vuosaaren kasvu sataman kasvu ja kehitys jatkuu ja Jätkäsaaren satamatunnelin valmistelu alkaa.

Tänään kaupunginvaltuusto käsitteli yhtä kauden merkittävää päätöstä liittyen satama-alueet. Itselleni yllätyksenä vihreät ja vasemmistoliitto halusivat edelleen sisällyttää päätökseen ehdollisuuden, vaikka asiaa on valmisteltu vuosia ja kaikki ratkaisut etsitty. Lue alla koko puheenvuoroni!

“Hyvät valtuutetut,

Rakastan satamia. Niihin liittyy lähtemisen ilo ja kaiho, talouden vire ja meren haju. Helsingissä kaupunki vielä omistaa satamansa. Helsingin satama tuo kaupunkilaisille pysyviä tuloja. Voimme vaikuttaa sataman kehitykseen, kuten tänään käsittelyssä oleva periaatepäätös osoittaa.

Olen kokenut jonkinlaista erityisvastuuta tästä ratkaisusta, koska vastustin julkisesti keskustatunnelia todeten HS:ssa pormestari Vapaavuorelle 2019, että nelikaistainen moottoritie maan alla on ratkaisu menneisyydestä. Samaan aikaan tunsin tarkkaan Sataman ongelmat ja Jätkäsaaren liikenneongelmat erityisesti, sillä olin toiminut Sataman hallituksen varapuheenjohtajana ja kaupunginhallituksen jäsenenä.

Sosialidemokraatit näyttää olevan johtavista puolueista näinä vaalikevään viikkoina ainoa johdonmukainen vastuupuolue. Meille oli selvää, että MAL-sopimuksiin jo kirjattu raitiotiehanke hyväksyttiin kaksi vkoa sitten. Kokoomus vastusti ja oli valmis heiluttamaan sopimusta valtion kanssa. Tänään meille on selvää, että linjaus Helsingin satamatunnelista on syytä tehdä. 3 veetä eli vihreät, vasemmisto ja Väyrynen haluavat periaatepäätöstä heiluttaa. Olin tästä yllättänyt kahden ensimmäisen veen osalta etenkin.

Kaupunkitilan käyttöön liittyvät ratkaisut ovat vastuupäätöksiä, jotka vaikutukset näkyvät vuosien ja vuosikymmenien päässä. Tämä valtuusto joko antaa selkeän linjauksen tai sitten ei anna. 

Annamme linjauksen tulevaisuuden Helsingille ja helsinkiläisille. Annamme linjauksen omistamallemme yhtiölle. Annamme linjauksen viimeistään viimeisen vuoden aika elintärkeytensä osoittaneelle laivarahtiliikenteelle. Annamme linjauksen viihtyvyydestä sekä Jätkäsaaressa että Eteläsatamassa. Annamme linjauksen museokehittämiselle. Tämä on siis kaupunkikuva- ja kaupunkitilapäätös, omistaohjauspäätös, kulttuuripäätös ja matkailu- ja elinkeinopoliittinen ratkaisu, vaikka päätös keskittyy satama-alueisiin.

Vuosaaren satama kehittyy satamakokonaisuudessa. Tässä päätöksessähän on nimenomaan kyse Sataman kasvun mahdollistamisesta. Kuten Matti Parpala totesi niin hintaohjausta on tehty jo vuosia. Sillä saadaan ohjattua tiettyä liikennettä. Idän työpaikkoja tuetaan tälläkin hetkellä. Parhaillaan Vuosaaren meriväylää ja satama-allasta syvennetään laivaliikenteen kuljetusvaatimusten mukaiseksi. Meriväylä ja satama-allas syvennetään 11 metristä 13 metrin kulkusyvyyteen. Tämän Vuosaaren investoinnin arvo on kokonaisuudessaan 33 miljoonaa. Vuosaaren kautta kulkee liki 60% kaikesta Helsingin Sataman rahdista.

On myös asioita, joita tämäkään periaatepäätös ei täysin ratkaise. Osa Jätkäsaaren liikenneongelmista säilynee edelleen. Länsisatama on kaupunkirakenteellisesti pussinperällä ja Jätkäsaaren asukkaissa enemmän yksityisautoilijoita kuin valtuusto aluetta kaavoittaessaan haaveili.

Mutta tämä päätös on iso läpimurto ja ratkaisu. Arvostan, että olemme onnistuneet sen löytämään. Kertokoon tämä Hgin parhaasta puolesta: ratkaisuhakuisesta ja -kykyisestä päätöksenteosta. Kiitos kaikki!

Lauri Ihalainen, Jape Loven ja Pilvi Torsti Vuosaaren satamassa tammikuussa 2015.